Hvornår skal mit barn kunne spise et fuldt måltid?

14. juli 2014

Alder:
7 mdr.

Hvornår skal mit barn kunne spise et fuldt måltid?

Hej Helen, tak for dit svar og skema, som jeg stort set følger med min datter.

Hun nærmer sig de 7 måneder og du skrev sidst at for at holde hende mæt om natten så skulle portionerne af fast føde ikke overstige 1 dl pr. måltid.
Hun har dog aldrig spist 1 dl mad pr. måltid så derfor er jeg i tvivl om hvor længe jeg skal regne med at hun kan leve af smagsprøver og modermælk?
Nogle madvarer spiser hun mere af end andre, men hun har faktisk aldrig åbnet munden på vid gab eller langet ud efter skeen når der var mad forude. Det er mere som om hun spiser fordi hun ved at det er spisetid og når der er kommet 3-4 skefulde ind (små teskeer) så lukker hun munden i og fægter skeen væk med begge hænder. Vand drikker hun gerne.

Jeg ...

Annonce

... kan derfor ikke lige se hvornår hun kan undvære at blive ammet efter måltiderne? Nogle dage ammes hun før hun puttes og nogle gange ikke - men det er som om det er vendt igen og hun sover godt om natten uanset om hun har spist 4 eller 6 gange hos mig.

Men altså i det hele taget synes jeg ikke hun spiser meget, heller ikke når hun bliver ammet. Alligevel er hun en stor pige på ca. 68 cm og 8,8 kg så synes jo ikke hun mangler noget.

Skal jeg lade være med at bekymre mig så meget om hun får nok af det ene eller det andet? Hun er jo næsten altid glad og tilfreds og meget nem, pludrer meget og kommer rundt ved at skubbe sig baglæns (på det seneste er numsen begyndt at komme op i vejret).

Med venlig hilsen
(over)bekymret mor?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)